Vrijwillgersactiviteiten bij Kasteel Keukenhof

Kasteel Keukenhof neemt voorbeeld aan het initiatief van NL doet, een dag waarop Nederland vrijwillig de handen uit de mouwen steekt voor een mooiere wereld. Dit vindt plaats op zaterdag 10 maart.

Keukenhof kent vele trouwe vrijwillgers, die uiteenlopende werkzaamheden verrichten. Zonder de inzet van de vrijwilligers is het niet mogelijk om alle activiteiten op het landgoed te laten plaatsvinden. Weken in de bossen of tuinen, op de kinderboerderij, het geven van rondleidingen of het ondersteunen bij evenementen.

Vrijdag 9 maart 2018

Op vrijdag 9 maart 2018 maken de vrijwilligers van NME De Groene Bol al hun handen vuil voor de bijen. In het kader van Bee Happy Day en NL Doet bouwen we aan een natuurwal. Deze wal heeft verschillende functies. Het kaphout vanaf het Landgoed Keukenhof wordt hergebruikt en we creëren nestel- en schuilplaatsen voor dieren. Daarnaast zullen we zorgen voor ideale nestelplekjes voor de wilde bijen.
Anders dan de honingbij leeft de wilde bij alleen en wordt dan ook wel solitaire bij genoemd. Een aantal soorten legt eitjes in holtes.
Door holtes te maken in de boomstammen, zorgen we voor deze nestelplekjes.

Ook zullen we rondom de bijenstal aan het werk gaan met de beplanting. We creëren een strook voor brandnetels waarin vlinders hun eitjes kunnen leggen, maar ook zaaien we een bloemenmix die bijen en vlinders aantrekt.

Wil je ook je handen vuil maken voor de bijen, kom ons dan helpen op vrijdag 9 maart.

Zaterdag 10 maart 2018

Na een periode van winterrust gaan de vrijwilligers van Landgoed Keukenhof voor het eerst dit jaar weer aan de slag om het landgoed mooier te maken. Van de takken en stammen die in het Keukenhof bos gesnoeid zijn bouwen zij samen met het NME De Groene Bol een natuurwal waar wilde bijen zich lekker voelen. Wie ons mee wil helpen met het onderhoud van het landgoed is op zaterdag 10 maart van harte welkom om zich aan te sluiten!

---------------------------------------------------------------------------------------------

Noot voor de redactie